donderdag 15 augustus 2013

Moederdag

Op Moederdag gaan we altijd lang bij mijn oma en pepe. Er staat ook een kleine uitstap gepland met de familie. Voor s'avonds heeft oma frikadon voorzien. Iedereen eet dat graag en het is altijd leuk om gezellig samen te zitten. Iedereen is een zoetebek dus een dessertje mag niet ontbreken. Ik maakte alvast een biscuit met ganache en nootjes. Als je wilt weten hoe ik die ganache heb gemaakt --> beneden dit bericht staat het !
Nog wat brownies afgewerkt met witte chocolade.
Voor mijn eigen mama koop ik nooit iets de dag zelf. Ik heb een paar jaar geleden met haar afgesproken dat ik heel het jaar door bloemetjes koop. Dat kan 1 roos zijn , een potje met bloemen, wat tulpen of een heus boeket bloemen. Dit kocht ik haar vorige week vrijdag. De vaasjes vond ik bij hema voor een goede prijs dus ze kreeg wat "extra" deze keer. Mijn mama houd van bloemen en ik kan haar niet meer plezier doen met dus een bloemetje mee te brengen.
 
De ganache
Ik hakte eerst 100gr amandelen fijn ( ook lekker met hazelnoten).
400gr donkere chocolade in stukjes.

Neem 200cl room, 100 gr boter en mijn geheim een zakje oploskoffie van necafé ( latte hazelnut).
 
Zet dit op het vuur en laat het warm worden. Neem het van het vuur en voeg de chocolade toe.
Roer alles goed. Voeg de noten toe, afdekken en 1à2 uur de frigo in.


Ondertussen begon ik met de biscuit te bakken. Ik gebruik voor het gemak de mengeling van "Den boerenbond". Tijdens dat het in de oven zit raspte ik nog wat witte chocolade.
Als de biscuit goed is afgekoeld snij je deze in 2 gelijke stukken.
Doe in het middag wat van de ganache. De volgende laag er op en bestrijk eerst de zijkanten met ganache. Doe dan op de bovenkant ganache en werk eventueel af met de rest van de ganache.
Ik heb gewoon wat "toefjes" op de zijkanten gespoten en voila. Nog wat witte chocolade hier en daar en klaar!
Het lijkt misschien eerst wat moeilijk, maar dat is het echt niet!

Ik wens iedereen een leuke Moederdag!

Groetjes charlotte


 

6 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit, Charlotte!
    En wat die 'afspraak' met je mama betreft: misschien moet ik die ook maar eens laten vallen hier ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit. Maar wat is frikadon? Ik heb gen idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm, ziet er zalig uit, eens wat anders dan Sachertorte. Ga dat ook eens uitproberen.

    Maya

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmm...het water loopt me in de mond...hahaha (ik moet nog ontbijten:-) Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen